Цю статтю хочу розпочати із питання: чи знаєте ви на що витрачаєте свої гроші? Мабуть, більшість людей відповідь на це питання загальними фразами на кшталт: на їжу, одяг, житло і т. д. А чи можете назвати абсолютні значення чи у процентному співвідношенні скільки витрачаєте на їжу, одяг чи житло? Хтось може обуритися – навіщо знати скільки і куди витрачаєш? Гроші ж і є для того щоб їх витрачати. То ж навіщо ускладнювати життя рахуючи витрати?
Я дуже добре розумію таку відповідь на поставлене питання, бо сам донедавна так думав. Адже, значно простіше розслабитися і плисти за течією. Але чи донесе ця течія вас туди де ви плануєте бути через 2, з чи навіть 10 років? І чи в процесі такого дрейфування ви досягнете своїх цілей?
В житті трапляються різні ситуації, але як свідчить практика багатьох людей, успіху досягають ті, хто наполегливо працює над особистим розвитком. Одним із важливих кроків в особистому розвитку є вміння керувати власним життям, а особливо такою важливою сферою, як фінанси.
Я сам зовсім недавно почав рахувати власні витрати, тому великого досвіду не маю. Але навіть зі свого скромного досвіду можу запевнити вас, що планування бюджету і підрахунок витрат є серйозним кроком на шляху до самоорганізації та самодисципліни. Тому хочу дати кілька поради тим, хто планує розпочати планування свого особистого бюджету.
Виберіть зручний для вас спосіб обліку витрат.
Особисто я використовую електронні таблиці Excel. В інтернеті можна знайти багато шаблонів по плануванню бюджету. Чисельні онлайн сервіси по плануванню сімейного бюджету дадуть вам змогу мати доступ до списку ваших витрат із будь-якого підключеного до інтернету пристрою. Програми для смартфонів дозволять вам записувати ваші витрати прямо у телефон. Не важливо який спосіб обліку та керуванням особистим бюджетом ви оберете. Головне, щоб він був зручний саме для вас.
Створіть список категорій витрат, який буде актуальним саме для вас.
Чим більше категорій витрат ви створите у бюджеті, тим легше вам буде аналізувати свої витрати. Наприклад, категорію продукти можна поділити на життєво необхідні, додаткові і необов’язкові (наприклад, солодощі, екзотичні фрукти тощо). До речі, у третю категорію потраплять, як правило, найдорожчі продукти. Додайте до бюджету категорію “інші витрати” щоб записувати покупки, які не попали в жодну іншу категорію. З часом ви самі відчуєте які категорії варто розділити на дві, а які навпаки – об’єднати.
Протягом дня записуйте всі витрати
Тут всі методи обмежуються лише вашою фантазією. Можна носити із собою записник. Можна записувати витрати у нотатки в телефоні. Можна збирати чеки. Хто має добру пам’ять може запам’ятовувати. Але все ж таки я рекомендую фіксувати витрати на папері чи в електронному вигляді.
Щодня додавайте витрати у електронну таблицю чи програму обліку витрат
Виділіть щодня час, наприклад ввечері, коли ви зможете перенести список витрат за поточний день в електронну таблицю чи програму. Важливо виділити на цю справу конкретний час і робити це систематично.
Не забувайте і про облік доходів
Окрім обліку витрат потрібно вести облік і доходів. Підсумуйте всі джерела ваших доходів. Саме базуючись на даній цифрі потрібно складати бюджет на наступний місяць.
Складіть бюджет
Важко скласти бюджет, якщо ви не знаєте куди витрачаєте свої гроші. Особисто я на перший місяць не складав бюджет, а записував лише витрати. І вже на другий місяць, знаючи всі категорії витрат і власні потреби, складав бюджет.
Отож, базуючись на досвіді попереднього місяця складіть список і підрахуйте очікувані витрати на поточний місяць. Порівняйте отриману суму із вашим сукупним місячним доходом. Чи можете ви забезпечити всі ваші потреби використовуючи ваш щомісячний дохід? Якщо відповідь ні, то потрібно обмежити власні потреби, або знайти джерела додаткових доходів.
Заощаджуйте гроші
Не покладайтеся лише на свій щомісячний дохід. Намагайтеся заощаджувати гроші на майбутнє. Ці гроші можна буде використати у екстрених та непередбачуваних ситуація, на сімейний відпочинок, подарунки і т. д. Скільки грошей потрібно заощаджувати залежить від суми ваших доходів. Якщо ви заробляєте мало, почніть заощаджувати 10% від суми доходів. Якщо ж ваш прибуток дозволяє вам заощаджувати більше, то знайдіть розумний баланс між сумою витрат і сумою щомісячних заощаджень.
Підсумки
На мою думку, основна мета ведення особистого бюджету не є обмежити свої витрати із ціллю зекономити якнайбільше грошей. Основна мета – встановлення пріоритетів і розумне витрачання зароблених важкою працею грошей.
0 коментарі:
Дописати коментар